Lütfen telefonunuzu dik konuma getiriniz.

Yaşlı Bakımı Programı

Güncelleme : 26.10.2020
Programın Yeterlilik Düzeyi

Yaşlı Bakımı önlisans programı (Bologna Süreci Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’nde kısa düzey, TYYÇ’de beşinci düzey), mesleki eğitim ve uygulama ağırlıklı bir önlisans programı olup, özellikle, iş dünyasının ilgili olduğu alan ve düzeyde ihtiyaçlarını karşılamak ve mezunlarına bu alanda istihdama yönelik temel düzeyde bilgi ve pratik uygulama yeterliliklerini kazandırmak için tasarlanmıştır.  Programın, “Eğitimde Uluslararası Standart Sınıflandırması (ISCED) 2011" ,  “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)”ne göre  sınıflandırması ve eğitim alan kodları aşağıda verilmiştir:
•ISCED Eğitim Alan Kodu: 72 - Sağlık
•ISCED Program Yeterlilik Düzeyi: 5, Categorisi (Profili): 55, Alt Categorisi: 554 - Mesleki eğitim ağırlıklı önlisans derecesi  
•Türkiye Yükseköğretim  Yeterlilikler Çerçevesi Temel Alan Kodu: 72 - Sağlık
•Türkiye Yükseköğretim  Yeterlilikler Çerçevesi Yeterlilik Türü (profili): Mesleki eğitim ağırlıklı önlisans derecesi

Programın Amacı

İnsana, topluma ve etik ilkelere duyarlı, kendisine ve çevresine saygılı, mesleğinde yeterlik kazanmış; kendisini sürekli geliştirmeyi hedefleyen; bilimsel düşünme biçimini benimseyen; farklı düşünce ve kültürlere açık, sağlık sektöründe yer alan kamu kurum ve özel kuruluşlarda Yaşlı Bakım Teknikeri olarak çalışabilen, nitelikli, mesleki bilgi ve beceri ile donatılmış insan gücünü yetiştirmektir.

Programın Eğitim Türü

Tam zamanlı, örgün eğitim verilmektedir

Programın Öğrenim Dili

Türkçe

Kazanılan Derece

Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere “Ön Lisans Diploması” ve “Yaşlı Bakım Teknikeri” unvanı verilir.

Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri

Öğrenim süresi 4 yarıyıldır. Eğitim sürecinde, bir eğitim-öğretim döneminde 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az 120 AKTS tamamlanmalıdır. Öğrencilerimiz stajlarını üniversitemiz ile afiliye (Birlikte Kullanım) Protokolü olan Sağlık Bakanlığına bağlı Uygulama ve Araştırma Hastaneleri ilgili bölümlerinde yapacaklardır. Staj değerlendirmesi ve uygulamaları Sağlık Bilimleri Üniversitesi Staj Yönergesi esaslarına göre yapılır.

Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü

Bu programa giriş koşulları, Yükseköğretim Kurumu’nun ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir. Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği”ne bakınız.

Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları

Bu programdan mezun olan öğrenciler resmi ve özel sağlık kuruluşlarda Yaşlı Bakım Teknikeri olarak çalışabilirler. Programı tamamlayan öğrencilere DGS’den aldıkları puana göre Sağlık İdaresi ve Sağlık Yönetimi bölümlerine geçiş imkanı sunulmaktadır. Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “OSYM İnternet sitesinden; DGS: Kılavuz ve Başvuru Bilgileri”ne bakınız.

Güncelleme : 30.11.2020
  • Yaşlı bireyler ile evde bakım gerektiren hastaların; Fiziksel, ruhsal ve sosyal yönden bakım gereksinimlerini değerlendirir. Günlük yaşam aktivitelerinin korunmasını, sürdürülmesini ve en üst düzeyde kullanmasını destekler.
  • Diyetisyen tarafından önerilen beslenme programına uygun olarak besler, kilo takibi yapar ve değişiklikleri sağlık ekibi üyeleri ile değerlendirir.
  • Sağlık ekibi tarafından planlanan tıbbi bakımı takip eder, tıbbi bakımın uygulanmasına yönelik problem tespit etmesi halinde sağlık meslek mensubuna durumu iletir, aynı zamanda gerekli acil müdahaleyi yapar.
  • Ağız ve diş bakımı gibi günlük kişisel bakıma yardımcı olur. Yatağa bağımlı olma, hastalık veya engellilik nedenli bağımlılık durumlarında kişisel bakım ve temizlik uygulamalarını yerine getirir.
  • Sağlık hizmetlerine ulaşmasına yardımcı olur, gerektiğinde refakat eder.
  • Yaşlıyı sosyal aktivitelere yönlendirir ve katılımını destekler.
  • Yaşlı istismarı hakkında bilgi sahibidir, yaşlıyı istismardan korur, aileyi ve gerekli durumlarda ilgili kurumları bu konuda bilgilendiri
  • Yaşam alanını kaza riski ve güvenlik yönünden değerlendirir, gerekli düzenlemelerin yapılmasını sağlar.
  • Yaşlı bakım teknikeri olarak yaşadığı şehrin ve öğrenim gördüğü okulun kültürünü öğrenir
  • Yaşlı bakım teknikeri olarak iletişimde dili iyi ve düzgün kullanır.
  • Yaşlı bakım teknikeri olarak ülkesinin tarihini bilir, vatandaşlık görevlerinden haberdardır, mesleğinin gerektirdiği etik ilkeleri bilir ve uygular.
  • Bir yabancı dili, mesleğinin gerektirdiği evrenselliğe ulaşmak , iletişimi sağlamak ve bilimsel literature ulaşmak amacıyla, yetkin derecede öğrenir , okuyabilir ve konuşabilir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler ÇerçevesiProgramın Çıktıları
123456789101112
Bilgi
Kuramsal-Olgusal
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
555555555555
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
555555555555
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar.
555555555555
Beceriler
Bilişsel-Uygulamalı
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır.
555555555555
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
444444444444
Yetkinlikler
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
555555555555
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır.
444444444444
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
444444444444
Öğrenme Yetkinliği
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
555555555555
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir.
444444444444
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
555555555555
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
444444444444
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
444444444444
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
555555555555
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
222222222222
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
333333333333
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır.
555555555555
Alana Özgü Yetkinlik
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
555555555555
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır.
555555555555
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
555555555555
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
555555555555
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir.
555555555555
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir.
555555555555
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir.
555555555555

* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek