Eczane Hizmetleri Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Eczane Hizmetleri önlisans programı (Bologna Süreci Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi’nde kısa düzey, TYYÇ’de beşinci düzey), mesleki eğitim ve uygulama ağırlıklı bir önlisans programı olup, özellikle, iş dünyasının ilgili olduğu alan ve düzeyde ihtiyaçlarını karşılamak ve mezunlarına bu alanda istihdama yönelik temel düzeyde bilgi ve pratik uygulama yeterliliklerini kazandırmak için tasarlanmıştır. Programın, “Eğitimde Uluslararası Standart Sınıflandırması (ISCED) 2011" , “Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)”ne göre sınıflandırması ve eğitim alan kodları aşağıda verilmiştir:
•ISCED Eğitim Alan Kodu: 72 - Sağlık
•ISCED Program Yeterlilik Düzeyi: 5, Categorisi (Profili): 55, Alt Categorisi: 554 - Mesleki eğitim ağırlıklı önlisans derecesi
•Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi Temel Alan Kodu: 72 - Sağlık
•Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi Yeterlilik Türü (profili): Mesleki eğitim ağırlıklı önlisans derecesi
Programın Amacı
İnsana, topluma ve etik ilkelere duyarlı, kendisine ve çevresine saygılı, mesleğinde yeterlik kazanmış; kendisini sürekli geliştirmeyi hedefleyen; bilimsel düşünme biçimini benimseyen; farklı düşünce ve kültürlere açık, sağlık sektöründe yer alan kamu kurum ve özel kuruluşlarda EczaneTeknikeri olarak çalışabilen, nitelikli, mesleki bilgi ve beceri ile donatılmış insan gücünü yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı, örgün eğitim verilmektedir
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Programı başarıyla tamamlayan öğrencilere “Ön Lisans Diploması” ve “Eczane Teknikeri ” unvanı verilir.
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 4 yarıyıldır. Eğitim sürecinde, bir eğitim-öğretim döneminde 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az 120 AKTS tamamlanmalıdır. Öğrencilerimiz stajlarını üniversitemiz ile afiliye (Birlikte Kullanım) Protokolü olan Sağlık Bakanlığına bağlı Uygulama ve Araştırma Hastaneleri ilgili bölümlerinde yapacaklardır. Staj değerlendirmesi ve uygulamaları Sağlık Bilimleri Üniversitesi Staj Yönergesi esaslarına göre yapılır.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu programa giriş koşulları, Yükseköğretim Kurumu’nun ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir. Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği”ne bakınız.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Bu programdan mezun olan öğrenciler resmi ve özel sağlık kuruluşlarda Eczane Teknikeri olarak çalışabilirler. Programı tamamlayan öğrencilere DGS’den aldıkları puana göre Sağlık İdaresi ve Sağlık Yönetimi bölümlerine geçiş imkanı sunulmaktadır. Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “OSYM İnternet sitesinden; DGS: Kılavuz ve Başvuru Bilgileri”ne bakınız.
- Eczane Hizmetleri ile ilgili verilerin elde edilmesi konusunda bilgi sahibi olur ve bu teorik ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi kazanır.
- Sağlık alanında özellikle eczane hizmetlerini içeren konularda, ihtiyaç duyduğu güncel bilgileri içeren kitapların, uygulama araç-gereçlerinin, yeni teknolojilerin kullanımını bilir.
- Eczane hizmetleri alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi eczacının sorumluluğunda yürütür bununla birlikte mevcut sorumlara çözümler üretir.
- Reçetelenen ilaçlarla ilgili başlıca sağlık prosedürlerini öğrenme ve sistemin beklentisine göre kendisini geliştirebilme bilincine sahiptir.
- Kollektif çalışma bilincine sahip olduğu için grup çalışmalarında grup üyesi olarak sorumluluk alır.
- Eczane hizmetleri alanında dünyadaki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri sürekli takip eder.
- Eczacı sorumluluğunda, eczane hizmetleri konularında düzenli olarak kayıtlarını tutar,bu amaçla gerekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
- Halk sağlığı,çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
- Sahip olduğu toplumsal sorumluluk bilinci ve mesleki bilgisi ile yaşadığı çevre için proje ve etkinliklere katkı verir.
- Kalite yönetimi ve sürecine uygun davranır ve katılır.
- Sağlıklı ve hasta bireyin yapı ve fizyolojisini bilir,böylece akılcı ilaç kullanımının toplumu olumlu etkilediğinin bilincindedir.
- Sağlık konusundaki hassasiyet,kişisel bakım,tavır,tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.
- Türkçeyi doğru bir biçimde kullanan, Atatürk ilkelerini izleyen ve en az bir yabancı dil bilen bir birey olarak hizmet verir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | ||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | |||
Bilgi | |||||||||||||||
Kuramsal-Olgusal | |||||||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||
Beceriler | |||||||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | |||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | ||
Yetkinlikler | |||||||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | ||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | ||
Öğrenme Yetkinliği | |||||||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | ||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek