Ağız ve Diş Sağlığı Programı
Programın Yeterlilik Düzeyi
Eğitim süresi 2 yıl olan programdan mezun olacak öğrenciler " Ağız ve Diş Sağlığı Teknikeri" unvanı almaktadır.
Programın Amacı
Ağız ve Diş Sağlığı Teknikerliği Programı, insana, topluma ve etik ilkelere duyarlı, kendisine ve çevresine saygılı, mesleğinde yeterlik kazanmış; kendisini sürekli geliştirmeyi hedefleyen; bilimsel düşünme biçimini benimseyen; farklı düşünce ve kültürlere açık, sağlık sektöründe yer alan kamu kurum ve özel kuruluşlarda Ağız ve Diş Sağlığı Teknikeri olarak çalışabilen; diş hekimine yardımcı olabilecek nitelikli, mesleki bilgi ve beceri ile donatılmış insan gücünü yetiştirmektir.
Programın Eğitim Türü
Tam zamanlı, örgün eğitim verilmektedir.
Programın Öğrenim Dili
Türkçe
Kazanılan Derece
Ağız ve Diş Sağlığı Teknikeri
Programın Öğrenim Süresi ve Süreçleri
Öğrenim süresi 4 yarıyıldır. Diş Protez Teknolojileri Pr. eğitimi sürecinde, bir eğitim-öğretim döneminde 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az 120 AKTS tamamlanmalıdır. Öğrencilerimiz stajlarını üniversitemiz ile afiliye (Birlikte Kullanım) Protokolü olan Sağlık Bakanlığına bağlı Uygulama ve Araştırma Hastaneleri ilgili bölümlerinde yapacaklardır. Staj değerlendirmesi ve uygulamaları Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu Staj Yönergesi esaslarına göre yapılır.
Programa Başvuru, Kayıtlar ve Yatay Geçişle Öğrenci Kabulü
Bu programa giriş koşulları, Yükseköğretim Kurumu’nun ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir. Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “Sağlık Bilimleri Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği”ne bakınız.
Mezunlar İçin İş ve Akademik Kariyer İmkânları
Bu programdan mezun olan öğrenciler; devlet hastaneleri, diş hastaneleri, üniversite hastaneleri gibi kamu kuruluşlarında, özel kuruluşlarda ve hastanelerde iş bulabilmektedirler.
Programı tamamlayan öğrencilere DGS’den aldıkları puana göre Sağlık İdaresi ve Sağlık Yönetimi bölümlerine geçiş imkanı sunulmaktadır. Bu konular ile ilgili güncel bilgi için “OSYM İnternet sitesinden; DGS: Kılavuz ve Başvuru Bilgileri”ne bakınız.
- Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili temel düzeydeki bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
- Ağız ve Diş Sağlığı Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda sorumluluk alır.
- Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
- Ağız ve diş sağlığı teknikerleri; Hekim hastayı muayeneye almadan önce üniteleri hazır hale getirmek, Hekim hastayı muayeneye aldığında hastanın hazırlanmasına yardımcı olmak, Hekimin uygulayacağı tedavi şekline göre gerekli malzemeleri temin etmek bilgi ve becerisine sahiptir.
- Hastanın tedavisi bittiğinde kullanılan tüm malzemeleri ve üniti dezenfekte etmek ve diğer hastaya uygun hale getirmek becerisine sahiptir.
- Gün ortasında ve mesai bitiminde sterilizasyona gönderilecek malzemelerin ön yıkamasını yapmak, Sterilizasyondan gelen malzemeleri yerlerine yerleştirmek, Klinikteki malzemeleri kontrol etmek vb. görev ve işlemleri yerine getirme sorumluluğunu alır.
- Mesleğinin gerektirdiği görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına ve insan haklarına uygun davranır.
- Ağız ve Diş Sağlığı alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izleyerek mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
Programın Çıktılarının TYYÇ İle İlişkilendirilmesi
Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi | Programın Çıktıları | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | |||
Bilgi | ||||||||||
Kuramsal-Olgusal | ||||||||||
Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanındaki temel bilimsel bilgiye ulaşma, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | ||
Etik ilkelerin ve etik kurulların birey ve toplum için önemini tanımlar. | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | ||
Beceriler | ||||||||||
Bilişsel-Uygulamalı | ||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanı ile ilgili temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | ||
Yetkinlikler | ||||||||||
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak çalışır. | 5 | 3 | 5 | 5 | 4 | 3 | 3 | 4 | ||
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir. | 5 | 3 | 2 | 3 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||
Öğrenme Yetkinliği | ||||||||||
Sağlık alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirir. | 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 5 | ||
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 5 | 5 | ||
Sağlık alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. | 5 | 2 | 4 | 4 | 3 | 3 | 5 | 4 | ||
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | 5 | 1 | 1 | 1 | 2 | 1 | 1 | 1 | ||
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olayları izler ve gelişmelere duyarlıdır. | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Alana Özgü Yetkinlik | ||||||||||
Sağlık alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve bu süreçlere katılır. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuata ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | 5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | ||
Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnektir. | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||
Diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyimine sahiptir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||
Mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 |
* 1 En düşük, 2 Düşük, 3 Orta, 4 Yüksek, 5 Çok yüksek